Sıkça Sorulan Sorular

KURUMSAL

Yönetim kurulu üyeleri nasıl seçilmektedir?

4 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi uyarınca İstanbul gibi tek il için kurulan kalkınma ajanslarında Yönetim Kurulu Vali, Büyükşehir Belediye Başkanı, Ajans Genel Sekreteri, Sanayi Odası Başkanı, Ticaret Odası Başkanı ile Kalkınma Kurulu tarafından özel kesim ve/veya sivil toplum kuruluşlarından seçilecek üç temsilciden oluşur. Bu üç üyenin belirlenebilmesi için kalkınma kurulunda ayrı bir seçim yapılır ve adaylar arasından en fazla oyu alan ilk üç kişi, Yönetim Kurulunda görev yapar.

Kalkınma kurulu üyeleri nasıl seçilmektedir?

4 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi uyarınca bölgesel gelişme hedefine yönelik olarak; bölgedeki kamu kurum ve kuruluşları, özel kesim, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel yönetimler arasında işbirliğini geliştirmek ve ajansı yönlendirmek üzere kalkınma kurulu oluşturulur. Kurul en fazla yüz üyeden oluşmaktadır ve temsilcilerin sayısı, görev süresi ve diğer hususlar Cumhurbaşkanı kararı ile belirlenmektedir. Yeni Kalkınma Kurulu oluşturulurken, kamuoyuna duyuru yapılır ve kurulda yer almak isteyen kurum ve kuruluşlardan talepleri alınır. Bakanlar Kurulunca belirlenen Kalkınma Kurulu listesi resmi gazetede ilan edilir.

Ajans faaliyetleri nasıl belirlenmektedir?

Ajans faaliyetlerini yönlendiren temel doküman İstanbul Bölge Planıdır. 4 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Kalkınma Ajanslarının görevleri aşağıdaki şekilde sıralanmıştır:

  • Yerel yönetimlerin planlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.
  • Bölge plan ve programlarının uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve projelere destek olmak; bu kapsamda desteklenen faaliyet ve projelerin uygulama sürecini izlemek, değerlendirmek ve sonuçlarım Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına bildirmek.
  • Bölge plan ve programlarına uygun olarak bölgenin kırsal ve yerel kalkınma ile ilgili kapasitesinin geliştirilmesine katkıda bulunmak ve bu kapsamdaki projelere destek sağlamak.
  • Bölgede kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülen ve bölge plan ve programları açısından önemli görülen diğer projeleri izlemek.
  • Bölgesel gelişme hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik olarak kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek.
  • Bölgesel gelişmeye yönelik Ajansa tahsis edilen iç ve dış kaynaklı fonları, bölge plan ve programlarına uygun olarak kullanmak veya kullandırmak.
  • Bölgenin kaynak ve olanaklarını tespit etmeye, ekonomik ve sosyal gelişmeyi hızlandırmaya ve rekabet gücünü artırmaya yönelik araştırmalar yapmak, yaptırmak, başka kişi, kurum ve kuruluşların yaptığı araştırmaları desteklemek.
  • Bölgenin iş ve yatırım imkanlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği halinde ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımını yapmak veya yaptırmak.
  • Bölge illerinde yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini, ilgili mevzuatta belirtilen süre içinde sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve koordine etmek.
  • Yönetim, üretim, tanıtım, pazarlama, teknoloji, finansman, örgütlenme ve işgücü eğitimi gibi konularda, ilgili kuruluşlarla işbirliği sağlayarak küçük ve orta ölçekli işletmelerle yeni girişimcileri desteklemek.
  • Türkiye'nin katıldığı ikili veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin bölgede tanıtımını yapmak ve bu programlar kapsamında proje geliştirilmesine katkı sağlamak.
  • Ajansın faaliyetleri, malı yapısı ve ajansla ilgili diğer hususların güncel olarak yayımlanacağı bir İnternet sitesi oluşturmak.
Ajans mali kaynakları neye göre dağıtılmaktadır?

Ajans Bölge Planı kapsamında belirlenen eksen ve öncelikler doğrultusunda faaliyetlerinin ve kaynaklarının dağılımını belirlemektedir. Bölge planı ve programlarının uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve projelere destek olmaktadır.

DESTEKLER

Ne tür destekler veriyorsunuz?

Ajansımız, mevzuatında bulunan destek araçlarından “Proje Teklif Çağrısı”  , “Güdümlü Proje Desteği” , “Teknik Destek” ve “Fizibilite Desteği” araçlarını kullanarak destek vermektedir.


Kimlere destek veriyorsunuz?

Ajansların yürüttüğü programların sabit bir hedef kitlesi bulunmamaktadır. Her destek programının uygun başvuru sahipleri programın niteliğine göre belirlenmekte ve Başvuru Rehberinde ifade edilmektedir.

Destek almanın şartları nelerdir?

Bir kalkınma ajansına destek başvurusu yapabilmeniz için şu şartların mevcut olması gerekmektedir:

  • Proje başvurusuna açık bir destek programının bulunması
  • Başvuru Rehberindeki şartlara uygun bir başvuru sahibi olmanız
  • Programın önceliklerine hizmet eden bir projenin hazırlanması
  • Projenin son başvuru tarihinden önce, uygun formatta ajansa sunulması
Şartları sağlıyorum, nasıl başvurabilirim?

Başvurular çevrimiçi bir platform olan KAYS (Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemi) üzerinden alınmaktadır. Bu sürece ilişkin detaylara Başvuru Rehberlerinden ve KAYS kullanıcı kılavuzlarından erişebilirsiniz. 

Güdümlü Proje Desteği için Proje fikrinizi öncelikle Ajansımızla paylaşınız.

( E-posta: iletisim@istka.org.tr Telefon: (0 212) 468 34 00 )

Destekler geri ödemeli mi yoksa hibe mi?

Kalkınma Ajansları programları kapsamında verilen, faizsiz kredi desteği haricindeki, destekler hibe niteliğindedir ve geri ödemesizdir.

Proje teklif çağrısı nedir?

Proje teklif çağrısı, belirli bir destek programı kapsamında, nitelikleri net bir şekilde belirlenmiş olan potansiyel başvuru sahiplerinin, önceden belirlenen konu ve koşullara uygun olarak proje teklifi sunmaya davet edilmesidir.

Teklif çağrısı süreci nasıl işliyor?

Sürecin aşamaları şu şekildedir:

  • Ajans yönetimi tarafından, Bölge Planında ve yıllık çalışma programında belirtilen öncelikler doğrultusunda, hangi başvuru sahiplerinin hangi konulardaki projelerine hangi şartlarda destek verileceği belirlenir.
  • Bu kararlar doğrultusunda, destek programına ilişkin tüm bilgileri barındıran “Başvuru Rehberi” yayınlanır ve program çeşitli toplantılarla kamuoyuna tanıtılır.
  • Proje sunmak isteyeler, başvuru rehberini inceleyerek programın çerçevesini öğrenir. Bir projenin değerlendirilmeye alınabilmesi için rehberde belirtilen  uygunluk şartlarının (başvuru sahibi, faaliyetler, maliyetler) hepsini yerine getiriyor olması gerekmektedir.
  • Başvuru sahipleri, proje başvurularını istenilen formatta hazırlayarak rehberde belirtilen son başvuru tarihinden önce Ajansa sunarlar.
  • Proje başvuruları değerlendirilir, başarılı bulunanlarla destek sözleşmesi imzalanarak uygulama safhasına geçilir.


Değerlendirme süreci nasıl işliyor? Projeleri kim değerlendiriyor?

Proje başvuruları altı aşamadan oluşan bir değerlendirme sürecinden geçmektedir;

1. Aşama: Ön İnceleme

Ajans, yapılan başvurular üzerinde, başvuru rehberinde talep edilen belgelerin KAYS’a doğru, eksiksiz, imzalı, kaşeli ve/veya mühürlü olarak yüklenmiş olması ve Başvuru Sahibinin, ortaklarının ve proje konularının başvuru rehberinde belirtilen kriterlere uygunluğu gibi hususlar yönünden ön inceleme yapar.

2. Aşama: Teknik ve Mali Değerlendirme

Ön inceleme sonucunda uygun bulunan başvurular, Bağımsız Değerlendiriciler tarafından Başvuru Rehberlerinde belirtilen değerlendirme usulleri ve kriterleri doğrultusunda teknik ve mali nitelik açısından değerlendirilir.

3. Aşama: Gerekli Durumlarda Ön İzleme Ziyareti Yaptırma

Genel Sekreter proje tekliflerinin risk durumunu ölçmek amacıyla Ajans personelini görevlendirerek ön izleme ziyaretleri yaptırabilir.

4. Aşama: Değerlendirmenin Kontrolü

Bağımsız Değerlendiriciler tarafından yapılan değerlendirmelerin ardından Değerlendirme Komitesi, yapılan değerlendirme çalışmalarını inceleyerek tavsiyelerini oluşturur ve başarılı proje listeleri ile birlikte Ajans Genel Sekreteri’ne raporlar.

5. Aşama: Proje Bütçe Tutarlarını İnceleme

Genel Sekreter projelerin bütçe kalemlerini ve bunlar için öngörülen bütçe tutarlarını inceletir. Başarılı projeler listesini bu incelemeler sonucunda revize ederek Yönetim Kuruluna sunar.

6. Aşama: Yönetim Kurulu Onayı

Yönetim Kurulu’nun desteklenecek nihai listeyi onaylamasından sonra, öngörülen destek ödeneği ile sınırlı olmak üzere, Ajans tarafından listedeki projelere mali destek verilir. Destek almaya hak kazanan Başvuru Sahiplerine yazılı olarak bildirimde bulunularak başvuru formu ve ekleri ile başvuru rehberinde belirtilen destekleyici belgelerin aslı veya onaylı suretinin sunulması gerektiği bildirilir. Gerekli bilgi ve belgelerin sunulmasını müteakiben başvuru sahibi sözleşme imzalamaya davet edilir.

Bağımsız değerlendirici kimdir?

Proje tekliflerini, Başvuru Rehberlerinde belirtilen esaslara göre teknik ve mali açıdan değerlendirmek üzere, alanında en az beş yıllık uzmanlık ve tecrübe birikimi olan, yükseköğretim kurumları öğretim elemanları ile kamu kurum ve kuruluşları personelinden Ajans tarafından uygun bulunanların ilgili kurumlarca görevlendirilmesi veya Ajans tarafından diğer gerçek kişiler arasından hizmet alımı yoluyla seçilen uzmanlardır.

Bir sonraki destek programı ne zaman açılacak / hangi konularda olacak?

Destek programlarının belirli bir yayınlama takvimi ya da konu sırası bulunmamaktadır. Yeni programların konuları ve tarihleri; Bölge Planına, Ajans çalışma programına ve işleyiş durumuna göre Yönetim Kurulu tarafından belirlenmektedir. Bir yarışma usulü olan Proje Teklif Çağrısı yönteminin bir gereği olarak, programlar kamuoyuna ilan edilmeden önce Ajans dışına tarih ya da konu bakımından herhangi bir bilgi verilememektedir.

Hazır bir proje formatı ya da destek almış örnek bir proje verebilir misiniz?

Başvuru sahiplerimize hazır örnek proje ya da geçmiş dönemlerde başarılı olmuş projelerin kopyaları verilememektedir. Bununla birlikte, başvuru evrakının temelini teşkil eden Başvuru Formu, Bütçe ve Mantıksal Çerçeve dokümanlarının şablonları ve alan açıklamaları projenin yazılma formatını belirlemektedir.

Desteklerin kaynağı nerden geliyor? Dış kaynak (AB vs) kullanıyor musunuz?

Kalkınma Ajanslarının mali kaynaklarının merkezi bütçeden aktarılan ödeneklerden ve Ajansın görev alanı içerisinde yer alan Belediyeler, Ticaret  ve Sanayi Odaları’nın bütçelerinden aktarılan kurum paylarından oluşmaktadır. Dış kaynak kullanılmamaktadır.

Şimdiye kadar kimler destek aldı?

Destek Arşivi kısmından Ajansın destek vermiş olduğu  projelerin listelerini bulabilirsiniz.


İş kurmak istiyorum, destek veriyor musunuz?

Destek programlarının işleyişini belirleyen mevzuat gereğince, yeni işletme kurulumuna dair herhangi bir destek verilmemektedir.

PROJELER

Proje uygulama başlangıç tarihi nedir?

Proje uygulama süresi, destek sözleşmesinin Ajans tarafından imzaladığı tarihten sonraki gün başlar.

Proje uygulama süresi zorunlu hallerde uzatılabilir mi?

a) Proje uygulamasında ortaya çıkabilecek aksaklıkları gidermek amacıyla yararlanıcının başvurusu üzerine bir defaya mahsus olmak ve bir ayı geçmemek üzere genel sekreter kararı ile,

b) Proje veya faaliyetin yürütülmesini büyük ölçüde zorlaştıran veya geçici olarak imkânsız hale getiren; yargı süreci, beklenmeyen hâl veya mücbir sebepler nedeniyle bir defaya mahsus olmak ve altı ayı geçmemek üzere yönetim kurulu kararı ile uzatılabilir.

Ön ödeme ne zaman yapılır?

Sözleşmenin imzalanmasını müteakip projenin sorumlu izleme uzmanı tarafından ilk izleme ziyareti yapılır.

İlk izleme ziyareti sonrasında Yararlanıcı;

  • İmza yetkilisince imzalanmış ön ödeme talebi ve KAYS üzerinden ön ödeme talebi
  • Proje süresince aylık harcama takvimini (KAYS üzerinden)
  • Güncel vergi ve/veya SGK borcu sorgusunu
  • Harcama teyit raporunu hazırlayacak taraf ile imzaladığı bağımsız denetim sözleşmesini Ajansa sunar.
  • Ajans tarafından yapılan risk değerlendirmeleri neticesinde; sözleşmede belirtilen destek tutarının yüzde yirmiden aşağı ve yüzde altmıştan yukarı olmamak kaydıyla ön ödeme olarak yararlanıcının proje hesabına yatırır


Proje uygulama kurallarını nasıl öğrenebiliriz?

Proje uygulama esaslarına ilişkin temel bilgilere aşağıda belirtilen sözleşme ekleri ve rehberlerden ulaşabilirsiniz: .

  • Destek Sözleşmesi Özel Koşullar ve eki Genel Koşullar,
  • Proje Uygulama Rehberi (PUR),
  • Satın Alma Rehberi (SAR),
  • Görünürlük Usul ve Esasları Rehberi.
  • Ayrıca, destek sözleşmesi imzalayan yararlanıcılarımıza Ajansımızca yapılan uygulama ve raporlama eğitimlerine katılımınız önem arz etmektedir.
Proje kapsamında gerçekleştirilecek satın alma faaliyetlerinde uyulması gereken kurallar nelerdir?

Kalkınma Ajansları tarafından sağlanan mali destekler kapsamında gerçekleştirilecek satın alma faaliyetlerinde uyulması gereken kurallar yararlanıcının yasal statüsüne göre belirlenmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi yararlanıcılar, destek programları çerçevesinde desteklenen projeler kapsamında yapacakları satın alma faaliyetlerini bu mevzuat çerçevesinde gerçekleştirirler. Söz konusu Kanuna tabi olmayan kurum ve kuruluşların satın alma faaliyetleri ise Kalkınma Ajansları Tarafından Sağlanan Destekler İçin Satın Alma Rehberi’nde belirtilen usul ve esaslara göre yapılır. Proje ortağı tarafından yapılacak satın alma faaliyetleri, ortak 4734 sayılı Kanuna tabi ise bu Kanuna göre, değilse Kalkınma Ajansları Tarafından Sağlanan Destekler İçin Satın Alma Rehberi’nde yer alan kurallara göre gerçekleştirilir.

İdari maliyetler neleri kapsar?


İdari maliyetler; Proje Uygulama Rehberi’nde, projenin yönetimine ilişkin genel maliyetler olarak tanımlanmıştır. Buna göre, aşağıda belirtilen genel yönetim giderleri, proje faaliyetlerine ilişkin olmak ve projenizde doğrudan bütçelenmiş olmamak kaydıyla ‘8. İdari Maliyetler’ bütçe kalemi kapsamında uygun maliyet olarak kabul edilebilecek olup; tereddüt halinde izleme uzmanınızdan teyit almanız gerekmektedir.

  • Ofis giderleri: elektrik, su, ısınma, telefon, faks ve internet kullanım gideri, kitap ve kırtasiye malzemeleri, bilgisayar sarf malzemeleri, temizlik, küçük onarım, sigorta, güvenlik ve bina aidatı giderleri,
  • Ulaşım giderleri: proje personeli tarafından yapılan ve bütçenin diğer kalemlerinde yer almayan ilave ulaşım masrafları, (çalışan personeli desteklemek için sürekli ulaşım ücreti (aylık abonman kartı vb) eklenemez)
  • Görünürlük giderleri: Tabela, afiş, roll up, kitapçık, broşür-el broşürü ve diğerleri,
  • Diğer faaliyet giderleri: ilan masrafları, posta, kargo, nakliye ve hamaliye giderleri, bütçenin diğer kalemlerinde yer almayan ve ihale süreçlerinde yabancı isteklilerin belgelerine ilişkin tercüme maliyetleri ile yüklenici ile yapılan sözleşmeden doğan damga vergisi, bütçenin diğer kalemlerinde yer almayan görünürlük maliyetleri, vize ücretleri ve eğitim/konferans/vb. katılım ücretleri, fikri ve sınai haklar tescil başvurusu ücretleri, kalite belgesi ve akreditasyon başvurusu ücretleri, bütçede araç alımı varsa zorunlu trafik sigorta ücreti.


Mali raporlama İle İlgili sıkça sorulan sorular

Mali raporlama İle İlgili sıkça sorulan sorular

YATIRIM ORTAMI

Yatırım Destek Ofisi'nin görev ve yetkileri nelerdir?

2012/3305 sayılı “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar” doğrultusunda yatırım teşvik belgeleri konusunda mevzuatın gerektirdiği şekilde yatırım tamamlama vizesi işlemlerini gerçekleştirmek ve bölgedeki projelerin izlemelerini raporlamak.

Farklı ülkelerden gelen yatırımcı grupları, ülkemizde yatırımlar için çalışmalara başladığında ajans olarak bunlara ne tür desteklerde bulunabiliyorsunuz?

Ajansımız, şirket kuruluş süreci hakkında bilgilendirme faaliyetlerinden yatırım teşvikleri ile ilgili rehberlik ve danışmanlık faaliyetleri dahil birçok hizmeti yatırımcılara sunabilmektedir. Bu kapsamda, Ajansımız ilgili mevzuattaki başvuru koşulları ve istenen belgeler doğrultusunda yatırımcıları bilgilendirmekte ve yapılan bilgilendirme faaliyetleri sonrasında yatırımcılar izin ve ruhsat işlemleri için sorumlu kurumlara yönlendirilebilmektedir. Ayrıca yatırım konusuna ilişkin devlet teşvikleri ve destek mekanizmaları tanıtılmaktadır.


Yatırım Teşvik Belgesi (YTB) nedir?

Teşvik belgesi, yatırımın karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın bu değerler ve tespit edilen şartlara uygun olarak gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından istifade imkanı sağlayan bir belgedir.

Kimler YTB başvurusu yapabilir?  

Gerçek kişiler, adi ortaklıklar, sermaye şirketleri, kooperatifler, birlikler, iş ortaklıkları, kamu kurum ve kuruluşları (genel ve özel bütçeli kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler ve kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları yüzde elliyi geçen kurum ve kuruluşlar) ve kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları, dernekler ve vakıflar ile yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye’deki şubeleri teşvik belgesi düzenlenmesi için müracaat edebilir.

YTB başvuruları nereye yapılmalıdır?

YTB düzenlenebilmesi için Bakanlığa müracaat edilir. Başvurular Elektronik Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Bilgi Sistemi (E-TUYS) sistemi üzerinden yapılmaktadır.

Yatırım Teşvik Belgesi (YTB) müracaatlarında aranan belgeler nelerdir?

Yatırım Teşvik Belgesi başvurularında aranan belgelere Tebliğ’in 6. Maddesinden ulaşılabilir.

Başvuru için aranan belgeler.